Realul tunel secret din Bucegi
5 (2)

În adâncurile Munților Bucegi, ascuns de ochii curioșilor și protejat de timp, se află unul dintre cele mai enigmatice tuneluri din România: Tunelul Izvor. Construcția acestui tunel, care traversează Muntele Păduchiosu, a început în anul 1913, dar intrarea sa a fost betonată de autorități, lăsând loc pentru numeroase legende și speculații despre ceea ce s-ar ascunde în interiorul său.

Banner WhatsApp Comunicare
YouTube Logo

Istoria construcției

Tunelul Izvor a fost conceput ca parte a unei magistrale strategice ce ar fi legat județele Prahova și Dâmbovița, prin Masivul Bucegi, având ca scop scurtarea distanței dintre Moroieni și Sinaia. Proiectul, aprobat de CFR și de regele Ferdinand, prevedea construirea unei căi ferate care să asigure o trecere rapidă și sigură între Țara Românească și Ardeal.

Construcția tunelului, ce ar fi avut 6 kilometri în linie dreaptă, a început simultan din ambele direcții: Sinaia și Moroieni. Punctul de străpungere dinspre Sinaia a fost stabilit pe Platoul Izvor, aproape de cimitirul orașului. Din păcate, lucrările au fost oprite de izbucnirea Primului Război Mondial în 1914 și reluate abia în 1938, pentru a fi abandonate din nou.

Realul tunel secret din Bucegi
Finalul celui de-al Doilea Război Mondial a însemnat și oprirea definitivă a lucrărilor

În timpul ocupației naziste din 1941, construcția tunelului a fost reluată într-un ritm rapid. Aproximativ 2000 de oameni de diferite naționalități, inclusiv germani, ruși, cehi, țigani, unguri și bulgari, au muncit la acest proiect. Cu toate acestea, finalul celui de-al Doilea Război Mondial a însemnat și oprirea definitivă a lucrărilor. Pe partea dâmbovițeană a tunelului, au fost finalizați doar 480 de metri, dintre care doar 100 au fost betonați.

Legende și mistere

Închiderea și betonarea intrării în tunel au dat naștere la numeroase legende locale. Una dintre cele mai persistente legende susține că în interiorul tunelului ar fi îngropate o locomotivă și rămășițele a o sută de oameni. Conform unor voci, autoritățile ar fi invocat motive de siguranță națională pentru a justifica închiderea tunelului, temându-se că tehnologia germană avansată ar putea ajunge în mâinile rușilor.

O altă legendă susține că, în 1985, două echipe de la securitate au detonat intrarea pentru a ascunde atrocitățile comise de nemți, care ar fi executat 100 de localnici ce lucrau la tunel.

Semnificația tunelului

Tunelul Izvor a fost gândit nu doar ca un element strategic în contextul începutului de secol XX, ci și ca o soluție alternativă pentru transportul petrolier din zona Prahova către București. Acest tunel avea o importanță strategică  și ar fi oferit o cale secundară de legătură între București și Sinaia, în special în contextul vulnerabilității Văii Prahovei la bombardamente.

Click to rate this post!
[Total: 2 Average: 5]
Comentariul tău
(Visited 538 times, 1 visits today)
Dacă ți-a plăcut articolul ne poți urmări pe Facebook, pentru alte noutăți.