In acea noapte se circula pe o singura linie, din cauza unor lucrari de reabilitare pe tronsonul feroviar Teius-Blaj. In mod normal, trenul personal 3340 trebuia sa astepte in gara Bucerdea, jud. Alba, trecerea acceleratului 340, dinspre sensul opus, de la Blaj.
Insa, cum impiegatul din Bucerdea a omis acest lucru, cele doua trenuri au primit concomitent “verde”, iar tragedia a devenit inevitabila. Coliziunea intre cele doua trenuri a avut loc in data de 7 octombrie 1968 intre statiile Bucerdea si Craciunel si s-a soldat cu moartea a 22 de persoane si zeci de raniti. Vinovati de tragedie au fost gasiti impiegatul T. Petrisor si acarul Alexandru Cristea.
Pagubele materiale au fost estimate la 10 milioane de lei, o suma imensa la acea vreme.
Propaganda socialista
Procesul in care cei doi au fost gasiti vinovati s-a desfasurat in sala de asteptare a garii Teius, la o luna dupa accident. Asta pentru ca liderii comunisti au vrut sa dea o lectie. Si articolele de presa erau vadit tendentioase. Spre exemplu, se sustinea ca impiegatul din Bucerdea era beat. Ca argument este adusa si declaratia lui Dumitru Georgescu, data unui cotidian central: “Am intrat in biroul impiegatului Teodor Petrisor, acesta era somnoros si complet absent”.
In cele din urma, la proces au asistat peste 1000 de ceferisti, trimisi de catre comitetele judetene de partid. Toate declaratiile luate il incriminau pe impiegat. Martorul Nicolae Popa a spus ca impegatul din Bucerdea fusese de 15 ori sanctionat pentru nereguli in timpul serviciului, iar Calin Tatareanu, impiegat in Bucuresti, declara ca “desi s-au facut sesizari in legatura cu repetatele abateri ale lui T.P., totusi nu s-au luat masurile necesare”.
Dar acuzatiile curg. “Socotim ca li se cuvine o pedeapsa aspra, pe masura faptelor lor ticaloase” – declarase impiegatul de miscare Constantin Danila din Socola, in timp ce seful statiei CFR Pitesti, Atanasie Stoica, era mult mai dur: “Cei doi inculpati care se afla astazi in fata instantei de judecata au dovedit grave abateri de la normele de disciplina in serviciu”. In final, impiegatul Teodor Petrisor a fost condamnat la moarte, dar pedeapsa i s-a comutat la 25 de ani de detentie. In afara de asta, i s-a confiscat averea. 20 de ani de munca silnica si 10 de degradare civica – asta a fost pedeapsa primita de acarul Cristea Alexandru.
La proces nimeni n-a pomenit, insa, despre starea deplorabila a cailor ferate si nici despre accidentele anterioare soldate cu victime. Potrivit unui raport al Comitetului Central al PCR, in perioada 1961-1967 au existat 14.200 de evenimente feroviare soldate cu 114 morti si 265 de raniti. Pagubele au fost estimate la 33 de milioane de lei. In afara de aceste accidente, in acesti 6 ani au fost “860 de evenimente la pasaje de nivel, pazite si nepazite, care au avut ca urmare 193 de morti si 416 raniti”, mai arata raportul.
Acesta a fost cel de-al doilea accident feroviar din Romania dupa numarul victimelor, primul fiind cel de la Ciurea, langa Iasi, cand in data de 13 ianuarie 1917, s-a dezlantuit iadul pe Pamant.
Atunci, un tren care sosea de la Galati si care era arhiplin a deraiat si a provocat moartea a circa 650 de persoane, potrivit descoperirilor recente. In schimb, la scurta vreme dupa accident, presa si autoritatile romane spuneau ca numarul decedatilor este intre 600 si 1000 de persoane.