Leon Leonida, primul român mort într-un accident de automobil
5 (1)

În seara zilei de 24 august 1911, vestea că faimosul Leon Leonida, proprietarul Garajelor Leonida de la Șoseaua Jianu (azi B-dul Aviatorilor nr. 14 și 16), “cunoscut sportsman”, și-ar fi aflat sfârșitul într-un groaznic accident de automobil, ajungea la presa .

Banner WhatsApp Comunicare
YouTube Logo

Gazetele timpului s-au întrecut să confirme informația și să relateze despre primul accident din istoria automobilismului din România, „soldat cu decesul conducătorului auto”. Nu au lipsit nici detaliile afectate, menite să vândă ziarele: “Fiind întins pe iarbă, dl. Leonida avu un moment de luciditate și a putut spune următoarele cuvinte: «Am dureri grozave, aș vrea să mor mai repede». Apoi, ceru să i se facă o injecție și căzu în nesimțire”.

Adevărul, 1911: “Groaznic accident de automobil. Leon Leonida, omorât”

Marți, 25 august 1911, Adevărul. “Groaznic accident de automobil. Leon Leonida omorât. O știre laconică ne-a anunțat aseară că lângă Brașov s-a întâmplat un accident auto, a cărei victima ar fi d. Leon Leonida, proprietarul auto-garajului din București și cunoscut sportsman. Din nefericire, știrea ne-a fost mai târziu confirmată. La garajul Leonida din Șoseaua Jianu, unde ne-am interesat asupra acestei nenorociri, nu s-a știut încă absolut nimic pe la orele 7 și jumătate seara”.

Leon Leonida a fost unul dintre cei mai importanți promotori ai automobilismului din România. Născut în Buzău, la 16 iulie, probabil 1882 (anul nașterii nu a fost stabilit cu exactitate, n.n), licențiat al Facultății de Drept din București, membru fondator al Automobil Club Român în anul 1904, a participat la primul raliu organizat de ACR în același an, pe distanța București Giurgiu și retur, unde a fost al doilea sosit, cu un automobil Mercedes, după Prințul George Valentin Bibescu și Martha Bibescu.

Leon Leonida, primul român mort într-un accident de automobil
Leon Leonida, o legendă încă din timpul vieții.

Leon Leonida a avut primele magazine de automobile și de motociclete și primele garaje din București. O parte dintre clădirile garajelor/atelierelor firmei Leonida supraviețuind până astăzi pe Bulevardul Aviatorilor.

Din păcate, în august 1911, Leon Leonida și-a găsit sfârșitul într-un tragic accident de automobil, survenit pe șoseaua dintre Brașov-Dârste. Leon Leonida conducea un automobil Fiat, de 90 cp, care fusese folosit, cu câteva ore înainte, pentru o demonstrație în fața unor reprezentanți ai celor de la înzestrarea Armatei, pentru a-i impresiona și a le demonstra calitățile deosebite ale automobilului. Armata intenționa să introducă automobilul în rândurile sale și apela la corpul automobiliștilor voluntari, practic, la membrii ACR care se înrolau cu automobilele lor și îndeplineau diverse funcții de curierat, de transport a conducătorilor armatei, ș.a.m.d.

“Pârghia de direcție a cedat și automobilul a căzut într-un șanț. Mașina l-a prins sub ea pe Leon Leonida”

Automobilul Fiat, condus în acea zi de Leon Leonida, fusese înainte folosit pe un teren accidentat, în preajma Brașovului. Demonstrația pe teren accidentat a cauzat o fisurare a levierului de direcție, practic, piesa care se află între axul volanului și bara de direcție a automobilului. Întorcându-se la Sinaia, a urmat un alt șoc pentru automobil, știm că la vremea aceea drumurile nu erau asfaltate, iar această pârghie de direcție a cedat și automobilul a căzut într-un șanț, Pasagerii cu care se afla Leon Leonida în mașină au avut noroc și au căzut din automobil, însă Leon Leonida, încercând să oprească mașina, s-a ținut de volan și, răsturnându-se, a fost prins sub ea.

Leon Leonida este considerat a fi primul român mort într-un accident de automobil.

Comentariul tău
Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]
(Visited 762 times, 1 visits today)
Dacă ți-a plăcut articolul ne poți urmări pe Facebook, pentru alte noutăți.