Istorie secretă. Catastrofa aeriană din munții Lotrului
5 (2)

Una dintre cele mai grave catastrofe aviatice din istoria României a avut loc pe 29 decembrie 1974. 42 de oameni au murit după ce un avion Tarom de pasageri are circula pe ruta Oradea -Sibiu – Bucureşti s-a prăbuşit în Munții Lotrului. Tipul de avion implicat a fost un Antonov AN-24.

Banner WhatsApp Comunicare
YouTube Logo

Avionul a căzut la câteva zeci de metri de cabana Prejba şi a fost descoperit iniţial de un profesor de schi, care a dat alarma. Bărbatul auzise zgomotul puternic al avionului care trecuse deasupra cabanei. A ieşit şi a urcat spre vârful Prejba, iar la 40 de metri de el a observat aparatul distrus, înfipt în zăpadă şi cu coada ruptă în sus. Rămăşiţele avionului şi cadavrele pasagerilor au fost împrăştiate pe o rază de aproape un kilometru

A doua zi au început operaţiunea de recuperare a cadavrelor, cu dispoziţie clară, venită prin şefii de partid de la Nicolae Ceauşescu însuşi, ca victimele să ajungă la familii până de Revelion. Accidentul aviatic a fost ținut secret, la fel ca multe alte evenimente de acest gen ce au avut loc în perioada comunistă.

Victimele au fost duse ulterior la Medicină Legală, pentru identificare. Cel mai greu a fost în cazul femeilor, pentru că aveau actele în poşete, nu asupra lor, iar genţile se împrăştiaseră peste tot.

Descoperă România :   De ce au dispărut izvoarele istorice despre daci

Istorie secretă. Catastrofa aeriană din munții Lotrului

În avionul prăbușit la Prejba se aflau, pe lângă călători obișnuiți și diplomați și cetățeni străini. Mihail Bujor Sion, ambasador în perioada respectivă, împreună cu soția, un actor de la teatrul din Oradea, dar și soția ambasadorului din Ghana au decedat în tragedie. Cadavrul soției ambasadorului din Ghana a fost singurul recuperat de un elicopter direct de la locul accidentului aviatic.

Din cercetările efectuate de către o comisie numită de liderii comuniști din București a rezultat că principala cauză a producerii accidentului este aceea că pilotul avionului, deși a primit comenzi normale de la sol, a executat cu erori schema de venire la aterizare, deplasându-se mult în partea de sud a aeroportului, în zona munților Sibiului, unde erau curenți descendenți.

Abordarea către Aeroportul Sibiu a fost inițiată în condiții meteorologice dificile și vânturi puternice. Astfel, în timp ce cobora la o altitudine de 1.700 de metri, avionul a lovit vârful acoperit de zăpadă al muntelui, situat la 22 km de pragul pistei. Aeronava a fost distrusă în totalitate la impact.

Raportul a mai arătat că echipajului aeronavei a adoptat o configurație de abordare greșită, determinând aeronava să se deplaseze la aproximativ 20 km spre sud de calea de apropiere. Lipsa vizibilității și vânturile puternice au fost considerate ca factori care au contribuit la contactul cu masivul Lotru.

Descoperă România :   Atacul de noapte al lui Vlad Țepeș, o bătălie uitată

”În urma producerii accidentului de zbor, am luat măsuri pentru verificarea și ridicarea gradului de pregătire profesională a echipajelor de la avioanele ce execută zboruri pe căile aeriene interne și pentru creșterea răspunderii personale a acestora în efectuarea curselor de transport pasageri”, se arată în raportul întocmit de ministrul Apărării Naționale, general Ion Ioniță.

Comentariul tău
Click to rate this post!
[Total: 2 Average: 5]
(Visited 910 times, 1 visits today)

Click pe X pentru a inchide .